WAT IS MDT?

MDT is een programma van het ministerie van OCW, opgezet in samenwerking met jongeren, maatschappelijke organisaties, scholen, gemeenten en andere ministeries. MDT is ontstaan vanuit de politieke drijfveer om de sociale en maatschappelijke betrokkenheid
van jongeren tussen de 12 en 30 jaar te stimuleren en faciliteren.
Het versterken van jongeren en de samenleving staat daarbij voorop.

De drie pijlers van MDT

Als antwoord op de vraag ‘Hoe kan MDT jongeren en de samenleving het meest van dienst zijn?’ zijn de drie pijlers van MDT ontstaan. Deze zijn in co-creatie met het veld, de politiek en jongeren ontwikkeld en de basis van ieder MDT-traject. Het doel van MDT is dat alle jongeren tussen de 12 en 30 jaar oud de kans krijgen zichzelf te ontwikkelen, mensen van buiten hun eigen leefwereld te ontmoeten en iets goeds te doen voor een ander en/of de samenleving.

1. Iets doen voor een ander en/of de samenleving

DEFINITIE
Jongeren doen iets voor een ander en/of de samenleving: ze voeren vrijwillige activiteiten voor individuen of de (lokale) samenleving uit.

DOELEINDE
Versterken van sociale cohesie en jongeren laten ervaren dat zij impact hebben. Een positieve ervaring vergroot de kans dat jongeren na MDT ook maatschappelijk actief zullen zijn.

VOORBEELDEN
Evenement organiseren voor mensen met een beperking. Aanleggen van een moestuin voor de buurt. Lanceren van een campagne om aandacht te vragen voor een maatschappelijk probleem zoals pesten.

2. Talentontwikkeling

DEFINITIE
Jongeren krijgen de ruimte voor het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten, vaardigheden en houding ten opzichte van de ander.

DOELEINDE
Jongeren groeien, ontwikkelen zelfvertrouwen, werken aan persoonlijke doelen en vaardigheden, doen vakkennis op of ontwikkelen een proactieve houding. Jongeren doen arbeidsvaardigheden op. Dat versterkt jongeren en verrijkt hun toekomstperspectief.  

VOORBEELDEN
Jongeren overwinnen zichzelf door voor het eerst in hun leven een presentatie te geven aan een zaal vol onbekende mensen. Het volgen van trainingen om de mentale weerbaarheid te verbeteren. Of het opdoen van arbeidsvaardigheden in het kader van ouderenzorg.

3. Betekenisvolle
ontmoetingen

DEFINITIE
Jongeren komen in contact met mensen buiten hun eigen leefwereld. Ontmoetingen vinden plaats op meerdere niveaus: ontmoetingen binnen de deelnemende groep, ontmoetingen tussen deelnemende groepen of juist erbuiten.

DOELEINDE
Sociaal contact van de jongeren vergroten. Versterken van sociale cohesie. Bijdragen aan sociaal kapitaal van jongeren. Vergroten van welbevinden van jongeren en/of anderen.

VOORBEELDEN
Jongeren met allerlei verschillende achtergronden – bijvoorbeeld verschillende onderwijstypen - doen samen een MDT. Jongeren die samen met nieuwkomers gaan sporten voor MDT. Jongeren halen verhalen op bij ouderen om een toneelstuk vorm te geven.

De MDT-varianten

Er zijn verschillende varianten van MDT. In de basis is elke variant vrijwillig. In uitzonderlijke gevallen of in het kader van de leerplichtwet of participatiewet kan hierop een uitzondering gemaakt worden. Door een diversiteit aan varianten aan te bieden, speelt MDT in op diverse behoeften vanuit het netwerk en de jongeren die deelnemen. Zo biedt MDT-kort bijvoorbeeld de mogelijkheid om kennis te maken met MDT, waarna het netwerk en/of de jongere de stap kan maken naar een meer uitgebreide MDT-variant.

MDT-Basis

MDT-traject van ten minste 80 uur gedurende een periode van ten hoogste zes maanden

MDT-Extra

MDT-traject van ten minste 80 uur gedurende een periode van ten hoogste zes maanden

MDT-Plus

MDT-traject van ten minste 200 uur gedurende een periode van ten minste drie en ten hoogste zes maanden

MDT-Intensief

MDT-traject van ten minste 320 uur gedurende een periode van ten hoogste zes maanden

Naast de reguliere varianten bestaat er ook een MDT-kort variant. MDT-kort is bedoeld om de bekendheid van MDT onder jongeren en professionals te vergroten en ze de mogelijkheid te bieden laagdrempelig kennis te maken met MDT. MDT-kort trajecten beslaan ten minste 30 en ten hoogste 50 uur gedurende een periode van ten hoogste drie maanden.

Waar richt MDT zich op?

MDT wil aansluiten bij de behoeften van jongeren en de samenleving. Daarom is een diversiteit aan projecten van belang, zowel op lokaal als op landelijk niveau. Het netwerk krijgt de ruimte om zelf te bepalen wat de maatschappelijke behoeften in hun regio zijn en daar een MDT-project voor in te richten. Dit zorgt in de praktijk voor een grote verscheidenheid aan MDT-projecten. Zo zijn er MDT-projecten die zich richten op zorg, welzijn, defensie, sport, natuur en klimaat. Afhankelijk van de lokale behoeften kan het aanbod per regio enigszins verschillen. Zo wordt ervoor gezorgd dat MDT ook op lokaal niveau effectief is.

In 2022 zijn vijf thema’s gedefinieerd die de afgelopen jaren om extra aandacht en inzet van de samenleving hebben gevraagd. MDT stimuleert het netwerk om extra in te zetten op deze maatschappelijke thema’s, zodat MDT van toegevoegde waarde kan zijn bij de
uitdagingen waar we als samenleving voor staan.

• Eenzaamheid
• Integratie & inburgering
• Kansengelijkheid
• Mentale gezondheid
• Sport

Tegelijkertijd is het belangrijk dat de MDT-projecten aansluiten bij de behoeften en levensfases van jongeren. Ook daarin krijgt het netwerk de ruimte om hun projecten zo in te richten dat ze goed aansluiten bij bepaalde doelgroepen en de ontwikkelvragen die zij hebben.

Samen met het netwerk

Het MDT-netwerk groeit hard. Wat begon met enkele proeftuinen, is inmiddels uitgegroeid tot een krachtig netwerk van maatschappelijke organisaties, scholen, gemeenten, bedrijven en fondsen. Met 2.000 officiële samenwerkingspartners, vele duizenden betrokken organisaties, meer dan 100.000 jongeren die deelnemen en nog eens ca. 200.000 jongeren die mee gaan doen, maakt MDT echt een verschil in de samenleving.

De behoefte aan verbinding en samenwerking op lokaal en regionaal niveau was voelbaar. Daarom zijn inmiddels ook diverse regionale samenwerkingsverbanden opgezet. Die trekken ook weer nieuw netwerk aan, waardoor MDT blijft groeien op lokaal, regionaal én landelijk niveau. MDT verspreidt zich en raakt op steeds meer plekken verankerd.

Samen met het netwerk heeft MDT ervoor kunnen zorgen dat de 100.000ste jongere afgelopen jaar een MDT-traject heeft kunnen starten. Het netwerk zorgt voor een diversiteit in aanbod zodat alle jongeren die deelnemen, een MDT-traject kunnen doen dat bij hen past.

Het netwerk wisselt kennis en ervaring uit en ontwikkelt op die manier mee met MDT. De partijen versterken elkaar en enthousiasmeren nieuwe partners. En het netwerk zorgt voor lokale verankering. Oftewel: het netwerk maakt MDT.

Wat levert MDT op?

MDT is van grote waarde voor zowel jongeren als ook de samenleving als geheel: het is een win-win situatie.

Jongeren kunnen dankzij MDT onder andere:
• Aan hun zelfvertrouwen werken
• Belangrijke arbeidsvaardigheden opdoen
• Aan hun toekomst werken
• Zich gezien, gewaardeerd en gehoord voelen
• Ervaren hoe het is om iets te doen voor een ander
• Maatschappelijk betrokken raken (en blijven)
• Mensen van buiten hun eigen leefwereld ontmoeten

De samenleving profiteert ook, bijvoorbeeld doordat:
• Jongeren zich inzetten voor anderen en/of de samenleving en samen een grote impact maken
• Jongeren zich inzetten voor maatschappelijke uitdagingen op landelijk, regionaal en lokaal niveau
• Dit de maatschappelijke participatie van jongeren versterkt
• Dit de sociale cohesie versterkt