‘MDT zet jongeren in beweging’

Voor u ligt de voortgangsrapportage van MDT. Dit programma heeft mij veel gebracht en dat vertel ik graag aan iedereen die het maar
wil horen!

Ik heb een angststoornis en zat een paar jaar geleden veel thuis.
Ik vond het lastig om alleen naar buiten te gaan. Toch wilde ik graag iets betekenen voor de samenleving. Een kennis van mij wees mij toen op MDT. Dat sprak mij heel erg aan, dus heb ik contact gelegd.

Mijn MDT was bij een ouderencentrum, waar ik meehielp met het organiseren van spelletjes en andere activiteiten. Dat ging zo vanzelf dat de ouderen dachten dat ik daar werkte. Het voelde fijn om iets voor ze te kunnen betekenen. Ondertussen bloeide ik op, omdat ik in contact kwam met mensen die ik anders niet snel zou ontmoeten. Ik leerde ook serieuze dingen, bijvoorbeeld hoe je het beste om kunt gaan met mensen met dementie.

Door mijn MDT ben ik mij veel beter gaan voelen. Ik werd gezien en gehoord door mijn collega’s van het ouderencentrum en mijn coach van MDT. Het was een veilige omgeving. Ik kon uit mijn ‘angstbubbel’ komen, iets betekenen voor de maatschappij en ouderen een glimlach bezorgen. Nu weet ik beter wat ik wil en wat bij mij past. Ik wil rechten gaan studeren en ben heel benieuwd wat de toekomst mij gaat brengen! Na het MDT-traject ben ik als vrijwilliger bij het ouderencentrum blijven werken, omdat het mij zo’n goed gevoel geeft.

Na mijn MDT kreeg ik op Instagram een oproep voor het MDT-jongerenpanel en ik voelde mij meteen aangesproken. Ik werd gekozen en mag nu meedenken over de ontwikkeling van MDT. De ene keer geef ik mijn mening over de vormgeving van een certificaat en de andere keer geef ik tips over het betrekken van jongeren. De vraag is telkens verschillend en er wordt echt iets met mijn mening gedaan. Ik heb niet veel mensen in mijn omgeving waarmee ik over de politiek en maatschappelijke thema’s kan praten, dan gaat het toch al snel over mode en social media. Nu kan ik over serieuze onderwerpen praten met mensen van mijn eigen leeftijd en impact maken.

Dankzij MDT heb ik meer zelfvertrouwen gekregen, geleerd door te zetten en positief te denken. Ik ben meer gaan ondernemen in mijn dagelijks leven, ondanks de angst. Dat zijn dingen die ik voor altijd meeneem. Ik gun elke jongere een MDT en weet zeker dat het iedereen goed zou doen om uit je comfort zone te komen. Juist ook voor de jongeren, die net zoals ik, worstelen met mentale uitdagingen. Er zijn al veel verschillende MDT-projecten en ik hoop dat dat er nog veel meer gaan worden. MDT zet jongeren in beweging!

Danique Verbaandert (22)

Deelnemer MDT en MDT-jongerenpanel

Nieuwsgierig naar meer ervaringen van MDT-deelnemers? Klik hier!

‘De ervaringen die jongeren via MDT opdoen zijn enorm waardevol.’

Het is heel mooi om te zien welke groei MDT de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Het programma is uitgegroeid tot een landelijk dekkend netwerk. Vele inspanningen vanuit het hele land zorgden ervoor dat die groei ook in 2023 kon doorzetten. De impact is wederom vergroot en het MDT-netwerk is nóg verder uitgebreid.

In oktober 2023 is de 100.000e MDT-deelnemer verwelkomd, aan wie ik persoonlijk het MDT-certificaat mocht uitreiken. Goed dat al zoveel jongeren dankzij MDT hun talenten konden ontwikkelen, mensen van buiten hun eigen leefwereld konden ontmoeten en iets konden betekenen voor een ander. Van jonge ondernemers tot mantelzorgers in de dop en van taalmaatjes tot organisatietalenten. Of ze nu uit Gouda, Friesland, Schin op Geul of Lelystad komen en of ze nu in een villawijk wonen, nieuwkomer zijn, in de schulden zitten of getroffen zijn door de toeslagenaffaire, iedereen krijgt de mogelijkheid om mee te doen.

Ik ben trots op wat het programma dit jaar heeft bereikt. Wanneer ik de jonge deelnemers spreek, ben ik steeds weer onder de indruk van hun verhalen. Ze zijn trots op wat ze leren en bereikt hebben voor de samenleving. En dat is terecht.

In deze voortgangsrapportage leest u meer over de resultaten van MDT in 2023.

Ik wens u veel leesplezier!

Mariëlle Paul
Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs