Portret foto van ervaringsdeskundige Matthijs

Matthijs, oud-deelnemer (20)

“Zonder MDT zou ik niet zo ver in het leven staan zoals ik nu sta”

“Bij de IMC Weekendschool begeleidde ik kinderen op uitstapjes naar bedrijven, organisaties en musea. Ook gaf ik samen met andere vrijwilligers online lessen in de coronaperiode. Met deze lessen gaven we de kinderen iets om naar uit te kijken in tijden dat de offline lessen niet door konden gaan. Ik zou MDT absoluut aanraden. Zonder MDT zou ik niet zo ver in het leven staan zoals ik nu sta. Zo positief, zelfverzekerd, enthousiast en leergierig.”
Lees hier het hele verhaal.

Portret foto van ervaringsdeskundige Erik Jan

Erik Jan Koeman, docent

“Ik ben als docent het meest gelukkig als ik leerlingen zie groeien en de twinkeling in hun ogen zie”

“Wij werken binnen ons MDT-project samen met Ympact020, een organisatie die jongeren aan maatschappelijke organisaties verbindt. Wij geven alle vierde- en vijfdeklassers de mogelijkheid om mee te doen en een half jaar lang, deels in schooltijd en deels in hun eigen tijd, mee te lopen met een organisatie. Zo is de één gastheer bij een ziekenhuis en werkt de ander mee aan een theatervoorstelling over verhalen van dak- en thuislozen. Het is voor leerlingen een unieke kans om na te denken over hun maatschappelijke relevantie en ze leren doorzetten om iets voor elkaar te krijgen. Ik ben als docent het meest gelukkig als ik leerlingen zie groeien en de twinkeling in hun ogen zie wanneer ze een stap maken in hun ontwikkeling.”
Lees hier het hele verhaal.

Portret foto van ervaringsdeskundige Ike

Ike van Keulen, organisatie

“Dankzij dit MDT-project bereiken we gevluchte jongeren veel beter”

“Dankzij dit MDT-project bereiken we gevluchte jongeren veel beter en kunnen we participatie bevorderen. Ook levert het veel vrijwilligers op, omdat als ze eenmaal als statushouder geïntegreerd zijn, graag iets terug willen doen voor de samenleving.”
Lees hier het hele verhaal.

Noor, oud-deelnemer (21)

“Dankzij MDT zijn mijn communicatieve vaardigheden verbeterd.”

Op mijn negentiende verhuisde ik naar Rotterdam. Ik kende er niemand en toen kwam corona ook nog eens om de hoek kijken. Ik heb toen veel op mijn kamer gezeten. Iedereen doet altijd maar alsof hun leven geweldig is. Daardoor kun je je nóg meer alleen voelen. Ik kwam bij het MDT-traject Music Moves terecht en organiseerde een schilderworkshop voor ouderen. Als jongere sta je vaak ver af van ouderen, daarom wilde ik voor meer begrip zorgen. Ik denk dat maar weinig jongeren zich bewust zijn van de eenzaamheid onder ouderen. Ik vond het leuk om hen een glimlach te bezorgen. Dankzij MDT heb ik meer zelfvertrouwen gekregen. Ik weet nu wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een evenement en heb veel contact gehad met externe partijen. Mijn communicatieve vaardigheden zijn heel erg verbeterd. Ik zou iedereen aanraden mee te doen met MDT. Het is een leuke ervaring, voor jezelf en voor anderen.”
Lees hier het hele verhaal.

Portret foto van ervaringsdeskundige Patrick

Patrick van Beijeren, organisatie

“Ik zie dat jongeren na hun deelname aan MDT anders in het leven staan.”

“Ik zie dat jongeren na hun deelname aan MDT anders in het leven staan. Het helpt ze uit hun comfortzone te komen, nieuwe dingen te leren en succeservaringen op te doen. Wat hun achtergrond is of waar ze ook mee zitten, bij MDT mogen ze zijn wie ze zijn en doen ze ertoe.”
Lees hier het hele verhaal.

Salwa, oud-deelnemer (20)

“'Dankzij MDT durf ik veel meer te praten.”

"Iets meer dan een jaar geleden kreeg ik te horen dat ik een angststoornis heb. Ik ben blij dat ik daarna hulp heb gekregen. Mijn psycholoog zei dat het goed is om je angst in de ogen te kijken. Dat gaf mij het laatste zetje om mee te doen met MDT. Ik zit nu in het jongerenpanel. Public speaking vond ik altijd heel eng en kennismaken met nieuwe mensen vond ik vreselijk. Die angsten zijn natuurlijk niet meteen helemaal weg, maar het was echt veel minder eng dan ik dacht. We hebben vaak meetings. Als bedrijven iets met jongeren willen doen, geven wij ze advies hoe ze dat het beste kunnen aanpakken. Van tevoren dacht ik dat ik daar te weinig kennis voor had, maar dat is helemaal niet zo. Door mijn mening te geven, draag ik al bij. Gewoon door mezelf te zijn. Al die meetings en praten over maatschappelijke belangen, daar leer je veel van."
Lees hier het hele verhaal.

Marissa van Beurden, organisatie

“Tijdens mijn MDT heb ik veel mensen ontmoet die ik anders nooit zou ontmoeten”

“Bij Music Moves leiden we jongeren op om hetzelfde te doen als wat wij al twaalf jaar doen: een muziekevenement organiseren voor doelgroepen die je niet vanzelfsprekend tegenkomt op de dansvloer. Zo zetten we hen aan tot een maatschappelijke bijdrage op een manier die zij leuk vinden. Naast dat jongeren baat hebben bij het meedoen, maken ze het voor bijzondere doelgroepen mogelijk om mee te doen aan muzikale events. Iets waar deze groepen vaak juist behoefte aan hebben. Zo raakt eenzaamheid verschillende lagen in het programma.”
Lees hier het hele verhaal.

Portret foto van ervaringsdeskundige Jessica

Jessica Reina Lapré, docent

“Dankzij MDT denken wij als school meer na over wat studenten nodig hebben en hun drijfveren in het leven”

“Het is ons doel om studenten in hun kracht te zetten en de sociale cohesie binnen de school en in de samenleving te vergroten. Daarom integreren we de doelen van MDT op duurzame wijze binnen ons onderwijs. Wij werken samen met MDT-project Young Impact, een organisatie die workshops geeft en daarmee onze studenten in hun kracht zet. Wij dagen iedere deelnemer uit om zélf een actie te bedenken, waarin we veel samenwerken met het maatschappelijk middenveld. Zo hebben we bijvoorbeeld een samenwerking met Stichting Present en Humanitas. Dankzij MDT denken wij als school meer na over wat studenten nodig hebben en hun drijfveren in het leven. Het versnelt innovaties, zoals modulair werken of het werken met meer externe partijen, omdat je nu een kapstok hebt om dat voor elkaar te krijgen. Het voegt eigenlijk binnen alle lagen wel iets toe!”
Lees hier het hele verhaal.

Rovernio, oud-deelnemer (29)

“Tijdens mijn MDT heb ik veel mensen ontmoet die ik anders nooit zou ontmoeten”

“Tijdens mijn MDT heb ik veel mensen ontmoet die ik anders nooit zou ontmoeten. Je leert heel veel van elkaar. Dankzij MDT weet ik nu beter hoe ik moet netwerken en dat gaat me zeker helpen bij mijn toekomst. Ik weet ook veel beter wat mijn talenten zijn en hoe ik die kan inzetten om anderen energie te geven.”
Lees hier het hele verhaal.

Geertje Kleine Schaars, organisatie

“Alle jongeren die meedoen hebben een gevoel van trots, op wie ze zijn, wat ze doen en wat ze bijdragen.”

“MDT is van grote meerwaarde, voor iedereen. Ik zou het bijna willen verplichten aan alle jongeren. Dat mag niet, maar toch… Het is fantastisch! Jongeren worden zich meer bewust over hun bijdrage aan de maatschappij. Ze leren verantwoordelijkheid te nemen en doen op jonge leeftijd iets voor hun omgeving. Alle jongeren die meedoen hebben een gevoel van trots, op wie ze zijn, wat ze doen en wat ze bijdragen. Ze hebben dan ook maanden toegewerkt naar een activiteit zoals deze en zien nu het resultaat. Ze staan te glunderen van oor tot oor. Dat maakt mij zo gelukkig!”
Lees hier het hele verhaal.

Portret foto van ervaringsdeskundige Mike

Mike, oud-deelnemer (20)

“Ik voelde dat ik met mensen kon praten en communiceren”

“Onze docent gaf ons de opdracht om met mensen te praten die in het stadion rondliepen voor het WK Volleybal. Dat vond ik heel leuk en natuurlijk spannend. Mijn Nederlands was nog niet zo goed, maar het was leuk om te merken dat de mensen me tóch begrepen. Ik voelde dat ik met mensen kon praten en communiceren.” Lees hier het hele verhaal.
Lees hier het hele verhaal.

Portret foto van ervaringsdeskundige Djawad

Djawad Ahmadi, organisatie

“Dankzij de activiteiten in daklozencentra of met mensen met een beperking, leren ze wat er allemaal speelt in de maatschappij.”

“MDT op Zuid is een MDT gericht op statushouders. De gemeente ondersteunt deze jongeren op het zakelijke vlak en wij bieden ondersteuning op het praktische en informele gebied. Voor de jongeren is dit een plek waar ze nóg meer met taal bezig kunnen zijn. Ook is het programma voor hen een mechanisme om met hun eenzaamheid om te gaan. Dankzij de activiteiten in daklozencentra of met mensen met een beperking, leren ze wat er allemaal speelt in de maatschappij. Juist deze andere referentiekaders helpen hen in hun ontwikkeling.”
Lees hier het hele verhaal.